onsdag 13 januari 2016

Handling och miljö

Man får ganska snabbt veta vad bokens handling, eller i alla fall en del av den, kommer basera sig på i bokens första kapitel där det kommer fram att Mrs. Bennets mål i livet är att få sina fem döttrar gifta. Då en stilig och rik man, Mr. Bingley, flyttar till området ser Mrs. Bennet det genast som en perfekt chans att introducera sina döttrar och förhoppningsvis få någon av dem att imponera på Bingley. Genast under första festen blir Mr. Bingley mycket intresserad av Bennets äldsta dotter Jane. Mr. Bingleys vän Mr. Darcy har också flyttat in men han blir inte alls lika populär bland flickorna pga. hans otrevliga humör. Elisabeth, den näst äldsta dottern i Bennet familjen, blir inte heller så speciellt imponerad av Mr. Darcy och utvecklar ett slags hat mot honom då han beter sig så dåligt. Men fast man trodde att Mr. Darcy är en väldigt känslolös, otrevlig person som kanske inte ens kommer spela en så stor roll i boken, kommer det senare fram att han så småningom börjar få känslor för Elisabeth. Med tiden utvecklas känslorna allt mer och då börjar man förstå att de håller på att bli förälskade i varandra och kärlekshistorien man trodde skulle handla om Mr. Bingley på basen av bokens början, handlar istället om Mr. Darcy.

Miljön i boken beskrivs inte så värst ingående, istället koncentreras det på personerna och deras handlingar då de beskrivs in i minsta detalj. Bokens tidsepok, som högst antagligt rör sig kring 1700-1800-talet, kommer i sin tur väldigt starkt fram i boken. Flickorna klär sig i fina klänningar, inga bilar finns utan de färdas med hästar och vagnar, de använder sig av bud och bor på herrgårdar. Att Mrs. Bennet så desperat försöker få sina döttrar bortgifta är ju inte heller direkt något de flesta mödrar skulle gör idag. I vissa fall kan så här detaljerade böcker vara väldigt intressanta och den här boken är definitivt en av dem då man t.ex. tydligt kan märka hur vardagen i boken skiljer sig från hur den är idag.

Jag vet inte om jag är nöjd eller besviken med boken men den har hittills inte helt mött mina förväntningar. Speciellt början är ganska jobbig då det finns en hel massa namn på personer som gör och tänker olika saker. Det blir helt enkelt lite jobbigt att komma in i boken först. Språket är också en aning gammaldags vilket gör läsningen jobbig. Men med bokens gång kommer man nog mer och mer in i handlingen då man lär sig om personerna och deras egenskaper. Jag väntar med spänning på att se speciellt hur Elisabeth och Mr. Darcys relation utvecklas. Eftersom det är en relativt lång bok tror jag att det kan finnas en hel del händelser som man kanske inte förväntade sig då man började läsa och dessa ser jag ser framemot!



Källa: google.com

3 kommentarer:

  1. Jag håller med om att man får veta väldigt lite av miljön, men fint att du ändå har kunnat använda den fakta man får!

    SvaraRadera
  2. Hej Tova!

    Jag håller med på nästan allting du skrivit. Jag håller starkt med om att läsningen varit jobbig, eftersom språket är gammalt precis som du skrivit.

    Handlingen var ganska jobbig att följa med, just på grund av många detaljer och parallellhandlingar. Det kändes som om allvetande berättaren mitt i allt var i någon annans huvud, och sedan mitt i allt i någon annans.

    Jag tycker att du skrivit mycket bra om handlingen och miljön, med t.ex. hästarna och klädseln. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Hej Tova!
    Du har skrivit fint om miljön fast man fick veta väldigt lite om den i boken och du har skrivit ett bra inlägg med flytande text!

    SvaraRadera