måndag 25 januari 2016

Sammanfattning och tankar kring romanen

Stolthet och fördom är en bok som handlar om livet i en familj under 1700-1800-talet i dåvarande England. Det märks ganska tydligt att boken är skriven under romantiken eftersom naturen beskrivs tydligt och boken har mycket känslor. Det kommer också fram inslag av realismen för att den handlar om  hur det var att leva i en familj under den tiden. Jag tycker att handlingen var mycket trovärdig.  

Stolthet och fördom är enligt mig en ganska långtråkig bok. Handlingen går ganska långsamt framåt och boken var ganska svår att förstå i början. Språket var ganska gammalt vilket inte gjorde det lättare att förstå. Diskussionerna mellan personerna kändes på ett sätt ganska klumpiga. Jag är ändå glad och nöjd med att jag läst boken för att den är en klassiker som är världskänd.

En händelse jag kommer bra ihåg var när Lydia rymde för att gifta sig med Mr Wickham, för det var lite efter det Elizabeth erkände sina känslor för Mr Darcy.  

Denna bok har uppnått klassikerstatus för att vara en roman med mycket känsla och den handlar om en unik kärlekshistoria som skiljer sig från andra. Jane Austen har också skrivit på ett sätt som väckt tankar hos folket. Ett mycket realistiskt sätt att skriva som samtidigt också var ett sätt som var under romantiken. 

Jag hade ganska höga förväntningar över boken och hade tänkt att den skulle vara intressant och spännande med en bra kärlekshistoria. Jag blev besviken över hur tråkig boken var, då boken presenterades för mig verkade den mer intressant än vad den i verkligheten var. Den var sist och slutligen en helt okej bok för den var bra skriven och karaktärernas personligheter kommer bra fram. 

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tycker lika som du att boken var tråkig i början, speciellt då det fanns massor med namn att skilja på, gjorde det inte lättare att läsa. Men efter att jag inte förstod riktigt handlingen tittade jag filmen för att få en syn på vem de här människorna var, det gjorde jag då efter första delen av boken. Efter det fortsatte jag att läsa boken, läste lite längre avsnitt för att komma in i den, det var först då handlingen blev intressant! Jag vet nu inte ifall du har sett filmen men ifall inte så rekommenderar jag det för då märker man vem som är viktiga att följa med i boken!

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Jag instämmer här med er båda, att boken faktiskt var väldigt tråkig i början. Jag tycker också, att konversationerna mellan karaktärerna inte riktigt verkade naturliga... Dock kan det bero på det gamla språket.

    Som Mathilda skrev i början om att boken är trovärdig håller jag med om. Boken skulle bra ha kunnat äga rum någon gång längre bak i tiden. Idag tror jag dock inte att det skulle hända någonstans, eller åtminstone inte i samma miljö och med likadana press att bli gifta som förr.

    Bra sammanfattning av boken, Mathilda skrev kort och koncist vad boken handlar om.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Du har skrivit en bra sammanfattning av boken och bra beskrivit dina åsikter. Jag håller helt med er alla att boken var en aning tråkig och jag nådde inte upp till mina förväntningar.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera