onsdag 13 januari 2016

Protagonisten


Huvudpersonen i Stolthet och fördom är den 20 åriga kvinnan Elizabeth Bennet. Elizabeth, Lizzy eller Eliza som hon också kallas är näst äldsta av fem döttrarna i familjen. Hon är intelligent, saklig och vacker men enligt hennes moder är hon inte lika vacker som Jane. Jane är hennes äldre syster och de är väldigt nära varandra. Elizabeth berättar allt för Jane. 

Elizabeth är också ganska kall och bryr sig inte om andras tankar. Hon har en massa fördomar om alla. Hon försöker få fram personers personligheter genom hennes fördomar. Men när man läser längre i boken blir hon allt mer avslappnad. När hon får känslor för Mr Darcy får man se mera av hennes snälla sida. Elizabeth är annorlunda än de andra kvinnorna. Hon har inte som först i tankarna att bete sig som fina damer bör utan hon har intelligenta intressanta tankar. 

Elizabeths föräldrar uppskattar olika saker hos döttrarna. Elizabeths pappa Mr Bennet uppskattar Elizabeths intelligens medan Mrs Bennet endast tänker på vem döttrarna ska gifta sig med och vill få de bortgifta. Elizabeth pratar inte som de andra kvinnorna gör, hon har smarta tankar och kan delta i svåra diskussioner, som är ovanliga bland kvinnor. Hon tänker mycket och brukar inte säga så mycket. När hon pratar är de väl genomtänkt. 

Så långt som jag har läst tycker jag att Elizabeth har ändrats ganska lite.




3 kommentarer:

  1. Hej!
    Själv tycker jag att Elizabeth var min favorit karaktär då hon inte tänkte om människor på likadant sätt en andra. Hon t.ex. förnedra inte de som låg i lägre rang och betedde sig sakligt. Hon lät inte heller andra skada hennes självförtroende då man sade något dåligt om hennes familj. Själv tycker jag att hon inte ändras så mycket utan att hon istället gör en stor påverkan på mr Darcys beteende! :)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag har samma åsikt som Carolina, att Elizabeth är en omtänksam person som bryr sig om alla, speciellt om hennes familj. Jag tycker inte att hon egentligen har några fördomar mot någon annan än Mr Darcy, som också sedan dör bort när hon faller för honom.

    Men jag håller med Mathilda med det, att Elizabeth är en intelligent människa som kan hantera svåra diskussioner.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag måste säga att jag även har samma åsikter som Carolina och Sofia och Elizabeth blev genast min favorit karaktär pga. hennes beteende och självständighet. Det var bra att du nämnde hur de olika personerna uppskattar olika saker hos kvinnorna då det tas upp ofta i boken. Elizabeth är definitivt en intelligent kvinna så det var bra att du observerade det!

    SvaraRadera